Wychowanie Fizyczne

Czołem, kwarantanniści!

Jeśli odosobnienie negatywnie wpływa na Waszą kondycję, jeśli odczuwacie brak ruchu, wysiłku – zapraszam do wykonania kilku ćwiczeń siłowo – gibkościowych.

Stretching, bo o tej metodzie „rozciągania” będzie mowa, jest starą, sprawdzoną metodą poprawiania sprawności ruchowej. Przyda się zarówno tym z Was, którzy trenujecie w klubach, osobom chcącym znacząco poprawić swoją gibkość („rozciągnięcie”), jak i tym nieborakom, którzy po prostu czują się skostniali siedzeniem w domu.

Zasady są bardzo proste: ćwiczenie danej grupy mięśniowej składa się z trzech faz:

1/ Napięcia: naciskanie z jak największą siłą na przedmiot stawiający opór, nie wykonując przy tym ruchu (tzw. izometryczne napięcie mięśnia) przez ok. 30 sek

2/ Odprężenie: rozluźnienie napinanych mięśni na 2 – 3 sek

3/ Rozciąganie: łagodne, spokojne, płynne, jednostajne (bez pulsowania, szarpania!) rozciągnięcie mięśnia i pozostanie w tej pozycji ok. 30 sek. Nie dopuszczamy do uczucia bólu w rozciąganych mięśniach, powinniście jednak czuć tam mocne „ciągnięcie”. Należy myśleć o rozciąganym mięśniu, poczuć stretching!

Przed rozpoczęciem konkretnych ćwiczeń wymagana jest delikatna rozgrzewka: parę przysiadów, krążenia ramion, skręty tułowia, skłony.

Zestawy ćwiczeń kopiuję Wam z książki Svena Solveborna „Stretching”. Jeśli macie pytania czy wątpliwości – piszcie lub dzwońcie, chętnie wyjaśnię. Zapraszam do zabawy!  Zestaw ćwiczeń znajdziesz tu.

  1. Uśmiechnijcie się. Zobaczcie, jakie efekty osiągają Wasi rosyjscy koledzy:

https://www.youtube.com/watch?v=9sbF1BFRVLM

***

Czołem, kwarantanniści!
U progu Świąt, oprócz oczywiście życzeń zdrowia i rychłego powrotu do normalności, chciałbym zwrócić Waszą uwagę na drażliwy problem możliwości wzrostu wagi i wymiarów, niekoniecznie tych pożądanych. Ruch mamy bowiem ograniczony, ale konsumpcja bynajmniej nie spada – a może i rośnie: jakże milusio kąsnąć co nieco przed książką, tv czy kompem…Ale nie jest tak źle, jak mogłoby się wydawać. Wystarczy bowiem zdać sobie sprawę, że 70% szczupłej sylwetki zawdzięczamy DIECIE (czyli temu, co – ile – i kiedy jemy), a tylko 30% warunkuje AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA (i to raczej pod kątem modelowania sylwetki a nie samej szczupłości). Czyli: łatwiej nie zjeść pączka niż 
biegać przez godzinę, bo tyle zajmuje „spalenie” dostarczonych przez niego kalorii.  Tent szerzej poruszę po Świętach, omawiając prawidłowe parametry masy i proste sposoby pozbycia się jej niechcianych nadwyżek. Teraz zapraszam do obejrzenia cyklu prelekcji, które wprowadzą Was w temat racjonalnego odżywiania i tzw. zdrowego trybu życia. Forma tych filmideł jest może, hmm, nieco obciachowa, ale treści nic zarzucić nie można.
https://www.youtube.com/watch?v=ltr6xhuHvO4
https://www.youtube.com/watch?v=lP6N9yRnWI8
https://www.youtube.com/watch?v=6IFZKkybDOY
https://www.youtube.com/watch?v=y8bl64orGZ8
 
***
Wychowanie fizyczne dla uczniów klas I-III
Przedstawiam propozycję zabawy ruchowej dla dzieci w domu, wszystkie potrzebne
rekwizyty mamy w domu warto spróbować, gdy nie mozna wyjść na podwórko:
● Zabawa ruchowa “Bagno” - rozstaw w kręgu kilka lub kilkanaście (w zależności od
ilości dzieci) poduszek, małych kocyków, gazet itp., które mają udawać kamienie,
podłoga to bagno. Zadaniem dzieci jest skakać z kamienia na kamień tak , aby nie
wpaść do bagna lub nie spotkać się z drugą osoba. Można robić tą zabawę w takt
muzyki lub na zadania.
● Zabawa ruchowa “Przenoszenie spinaczy” - zabawa polega na przeniesieniu
spinaczy pojedynczo z jednego punktu do drugiego, ale uwaga spinacze można
przenosić tylko łapiąc je za pomocą jednego spinacza. Można bawić się z
rodzeństwem w wyścigi lub samotnie na czas.
***
11.05-15.05
 
Dzieci, które nadeślą mi filmiki z z co najmniej 2 minutowym skakaniem przez skakankę bez
przerwy , dostaną 6 z wf-u.
Filmiki należy nadsyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
***
18.05-22.05

● zabawa Limbo - Rozciągamy skakankę (może być też sznurek, kij od miotły itp) i
przywiązujemy do stojących naprzeciw siebie krzeseł. Osoby muszą przejść pod
skakanką tak, by jej nie dotknąć. Jeżeli uda się to wszystkim uczestnikom, obniżamy
skakankę. Im niższy poziom skakanki, tym przejście jest trudniejsze.
● domowy tor przeszkód - wyznaczamy trasę toru przeszkód, na trasie ustawiamy
stacje z zadaniami (1. wrzucenie do koszyka 3 woreczek ryżu, 2. zrobienie 2 obrotów
na jednej nodze, 3. zrobienie 10 przysiadów, 4. złożenie kilku sztuk ubrań, 5.
powiedzenie kilku miłych słów do mamy ;) itp. - ogranicza nas jedynie wyobraźnia),
można ścigać się na czas.
***
25.05-29.05
WF klasy I-III:
● domowe zawody w kręceniu hula-hop - Komu uda się najdłużej wytrzymać, ten
wygrywa. Nie masz hula hop? Skacz na skakance, odbijaj piłeczkę lub balon.
● domowe kręgle - kulą może być mała piłka , a kręglami butelki z wodą lub papierowe
kubeczków.
***
01.06-05.06
Propozycje zabaw z dzieckiem w domu
● „Nie depcz grządek” - układamy (lub rysujemy) grządki i ścieżki. Grządki są
ułożone na przemian ze ścieżkami. Dzieci ustawione są w grupki, wchodzą
kolejno, jedno za drugim na ścieżkę, idą parę kroków, potem przekraczają
grządki i idą po drugiej ścieżce. Zabawę można przeprowadzić również w
domu z jednym dzieckiem.
● spacer po okolicy z wykorzystaniem naturalnych przeszkód (można zbierać
wyjątkowe okazy kamieni, szukać jak największej ilości zwierząt lub po prostu
brodzić w kałużach)
***
08.06-12.06

Propozycje zabaw z dzieckiem w domu

  • rzut patykami do celu - na ziemi rysujemy okrąg, dziecko musi tak rzucić patykiem, aby trafić do środka okręgu. Gdy zadanie jest zbyt proste można zwiększać odległość
  • “park linowy” - rozwieś linę pomiędzy drzewami, dziecko musi przejść trzymając się liny od drzewa do drzewa z zamkniętymi oczami. W innej wersji linę kładziemy na ziemi i dziecko musi przejść po linie z zamkniętymi oczami tak, aby nie spaść

***

15.06-19.06

Propozycje zabaw z dzieckiem w domu
● jakie to zwierzę? - dziecko nasladuje ruch i odgłosy zwierzęcia, a rodzic lub
inny uczestnik gry zgaduje co to jest za zwierze
● ćwiczenia na zdrowy kręgosłup dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=sT7ZwPCQGSc

SZKOŁA PODSTAWOWA
im. Kapitan AK Jadwigi Beaupré
w Sygneczowie

Sygneczów 1; 32-020 Wieliczka
tel./fax: 12 451 81 34
e-mail: spsygneczow@wp.eu

Szkoła Podstawowa im. Kapitan AK Jadwigi Beaupre w Sygneczowie - 2017